سه ترند برتر سئو در سال نو میلادی

تاریخ انتشار : ۱۷ دي ماه ۱۳۹۶

مترجم: مرتضی قدیمی
 
بر هیچ کس پوشیده نیست که معیارهای سئو همواره در حال دگرگونی است. از آنجایی‌که هیچ کسب‌وکاری توانایی تمرکز روی تمامی جزئیات این تحولات را ندارد، باید اولویت‌های خود را مشخص کنید. در ادامه به برخی از این اولویت‌ها که توسط خبرگان این فرایند برای سال 2018 پیش‌بینی شده است اشاره خواهیم کرد. امیدواریم در سال 2018 با تمرکز روی این نکات، در پایان سال نتایج خوبی از فعالیت‌های سئوی خود گرفته باشید.
 
شخصی‌سازی جستجوها
جستجوی سفارشی نخستین بار توسط گوگل در سال 2004 به‌عنوان بخشی از پروژه Google Labs beta معرفی شد، ولی پس از یک سال یعنی در سال 2005 به‌صورت عملی وارد الگوریتم‌های این موتور جستجو شد. از آن زمان تا به امروز، تمامی جستجوهای کاربران تحت‌تاثیر فاکتورهایی همچون کشور، محل سکونت، مرورگر و تاریخچه شخصی آن بوده است. منظور از تاریخچه شخصی، جستجوهای قبلی کاربر در گوگل، رفتار آنلاین کاربر، عادات کاربر هنگام  بازدید از سایت‌های مختلف و سایر اطلاعات ذخیره‌شده در قالب Cookies در مرورگر است. همچین درصورتی که با استفاده از مرورگر کروم وارد حساب Gmail خود شوید، نتایج جستجوهای شما متاثر از جستجوها و محتوای بازدیدشده قبلی به نمایش در خواهد آمد.
 
درواقع یکی از بزرگترین دلایل پیشرفت موتور جستجوی گوگل نسبت به سایر رقبا، مربوط به جستجوهای شخصی‌سازی‌شده، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی قدرتمند آن است.
بنابراین هنگام تولید محتوا تنها روی موتور جستجو تمرکز نکنید، بلکه سعی کنید محتوایی ارزشمند با عناوینی که برای مخاطبین هدف شما اهمیت دارد تهیه نمایید. به عبارت بهتر محتوای خود را مطابق سلیقه مخاطبین هدف محلی خود جهت‌دهی نمایید. به نظر می‌رسد که این موضوع در سال 2018 و حتی سال‌های بعد از آن اهمیت داشته باشد.
 
لینک‌سازی
ایجاد لینک همچنان یکی از مهمترین اصول درجه یک سئو است که شاید کمتر درباره آن صحبت می‌شود. پیش از هر چیز فراموش نکنید که باید لینک‌هایی با درجه کیفی بالا ایجاد نمایید و آنها را به وبسایت و محتوای آن ارتباط دهید. آندری لاپاتسو، استراتژیست ارشد کیفیت جستجوی گوگل در مراسم پرسش و پاسخ سال 2016 تلویحاً اعلام کرد که ایجاد لینک یکی از دو فاکتور برتر تاثیرگذار در رتبه‌بندی گوگل است:
 
"من به شما می‌گویم که چه موضوعاتی در رتبه‌بندی گوگل تاثیر دارند. محتوا و لینکی که به این محتوا در وبسایت شما اشاره می‌کند."
 
و آنطور که پیداست، ایجاد لینک در سال 2018 نیز همچنان پابه‌پای سئو جلو خواهد آمد. درواقع منتظر نباشید که به این زودی از این رفیق قدیمی خداحافظی کنیم.
 
برتری موبایل‌ها به دستگاه‌های رومیزی
در سال 2015 گوگل اظهار داشت که سهم جستجوهای صورت‌گرفته با دستگاه‌های موبایلی بیشتر از دستگاه‌های رومیزی است. شاید شما نیز پس از آن متوجه تغییرات کوچکی که به‌تدریج در نتایج جستجوی گوگل رخ داد شده باشید. پس از آن بود که گوگل نخستین شاخص خود برای دستگاه‌های موبایل را معرفی کرد. طبق این شاخص جستجوهایی که در بستر موبایل صورت می‌گیرند، به جستجوهای انجام‌شده توسط دستگاه‌های رومیزی ارجحیت دارند. درواقع گوگل پیشنهاد می‌کند که یک سایت پاسخگو ایجاد کنید. گوگل پیش از این نیز اعلام کرده است محتوایی که مطابق استاندارهای دستگاه‌های موبایلی طراحی نشده باشند، به‌صورت بالقوه ممکن است رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل نداشته باشند.
 
بدین منظور می‌توانید از Mobile Friendly Test Tool گوگل برای ارزیابی محتوای صفحات مختلف استفاده کنید.
 
از دست ندهید:
 

سه گام پیش از شیرجه در دریای بیکران اینستاگرام

برای یک روابط عمومی موفق باید از کجا شروع کنیم؟

حضور پر رنگ آدیداس در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت داستان‌سرایی در جذب مخاطب

چه کار کنیم که بیشتر در لینکدین دیده شویم؟

خودشیفتگی؛ بزرگترین دلیل شکست در بازاریابی ایمیلی

چگونه محل کارمان را روی گوگل مپس ثبت کنیم؟

چرا نباید از ربات‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

داستان پیروزی مرسدس بنز در بازاریابی به کمک رسانه

استراتژی بازاریابی Red Bull در شبکه‌های اجتماعی