پنج گام تا موفقیت در مدیریت شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۱۹ دي ماه ۱۳۹۶

مترجم: مرتضی قدیمی
 
آیا رسانه‌های اجتماعی مجالی برای ایفای نقش در برنامه‌های بازاریابی شرکت شما دارند؟ آیا می‌دانید که رسانه‌های اجتماعی یکی از فاکتورهای کلیدی در موفقیت کسب‌وکارهای مختلف است؟ چه رویکردی برای بکارگیری کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی در شرکت خود دارید؟ با پیروی از گام‌های زیر، به‌صورت جدی به‌دنبال مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود باشید:
 
گام نخست: تصمیم بگیرید که با چه بسامدی قصد اشتراک پست‌های خود را دارید.
خیلی مهم است که اهداف واقع‌گرایانه برای دنبال کردن انتخاب کنید. در این میان باید حتما گوشه‌چشمی روی بهترین ابزارهای زمان‌بندی ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی مختلف داشته باشید. به‌عنوان نمونه توییتر پتانسیل بیشتری برای پست‌های مکرر (حداقل 3 تا 5 پست در روز) دارد و عملکرد لینکدین در روزهای کاری بهتر از تعطیلات پایان هفته است.
 
اگر تصور می‌کنید که نمی‌توانید از عهده اشتراک چند پست در روز برآیید، توصیه ما اشتراک حداقل یک پست در روز در هر کدام از رسانه‌های اجتماعی است که کسب‌وکار شما در آن فعالیت می‌کند. صرفنظر از بسامد اشتراک پست، به قانون 80/20 نیز توجه داشته باشید. طبق این قانون ساده ولی مهم، حداکثر 20 درصد از محتوای شما می‌تواند صرف تبلیغات خودتان باشد و بقیه آن باید صرف اشتراک محتوای ارزشمند با کاربران شود.
 
گام دوم: درباره هشتگ‌ها و کلیدواژه‌ها تحقیق کنید.
پیش از آنکه شروع به نوشتن متن خود کنید، باید بدانید که از چه واژه‌های کلیدی (که در مرکز توجه کاربران بالقوه شما قرار دارند) لازم است در متن خود استفاده کنید. یکی از ایده‌های ساده، تحقیق منظم درباره ترندهای مختلفی است که در رسانه‌های اجتماعی مختلف با هشتگ‌های محبوب و مردمی ظاهر می‌شوند. کافی است ترندهایی را که مرتبط با کسب‌وکار شما هستند را بیابید و سوار بر این موج شوید.
 
گام سوم: از مناسبت‌های پیش‌رو غافل نشوید.
همواره ایام خاص و مناسبت‌های مختلفی که در طول سال وجود دارند را در نظر داشته باشید. حتی درصورتی که کسب‌وکار شما ارتباط مستقیمی با این مناسبت‌های ملی ندارد، می‌توانید یک پست ساده درباره آن به اشتراک بگذارید تا حس انسان‌دوستانه خود را با کاربران به اشتراک بگذارید.
 
گام چهارم: بروزرسانی‌ های خود را بنویسید و برای پست کردن زمان‌بندی کنید.
زمانی که کلیدواژه‌های مناسب و روزهای بخصوص را مشخص کردید، شروع به نوشتن بروزرسانی خود کنید. برای آنکه فرایند مدیریت رسانه اجتماعی خود را ساده‌تر سازید، توصیه می‌کنیم که یک تقویم بردارید و تمام بروزرسانی‌های هفته پیش‌رو را در یک روز به پایان برسانید. زمانی که موفق شدید بروزرسانی‌های خود را تهیه کنید، با استفاده از نرم‌افزارهای زمان‌بندی ارسال پست، مانند  HootSuite آنها را زمان‌بندی کنید.
 
گام پنجم: با کاربران خود مشارکت کنید.
آخرین گام مهم فراموش نکردن مشارکت با کاربران شبکه‌های اجتماعی است! زمانی که در صفحه شبکه اجتماعی خود با یک پرسش یا نظر کاربر روبرو شدید، در سریع‌ترین زمان ممکن به او پاسخ دهید. به‌طور کلی کاربران رسانه‌های اجتماعی انتظار دارند که در کمتر از یک ساعت پاسخ خود را دریافت نمایند. بنابراین فراموش نکنید که کلیدی‌ترین مولفه رسانه‌های اجتماعی، اجتماعی بودن است. بنابراین تا می‌توانید با کاربران خود تعامل داشته باشید.
 
از دست ندهید:
 

سه گام پیش از شیرجه در دریای بیکران اینستاگرام

برای یک روابط عمومی موفق باید از کجا شروع کنیم؟

حضور پر رنگ آدیداس در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت داستان‌سرایی در جذب مخاطب

چه کار کنیم که بیشتر در لینکدین دیده شویم؟

خودشیفتگی؛ بزرگترین دلیل شکست در بازاریابی ایمیلی

چگونه محل کارمان را روی گوگل مپس ثبت کنیم؟

چرا نباید از ربات‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

داستان پیروزی مرسدس بنز در بازاریابی به کمک رسانه

استراتژی بازاریابی Red Bull در شبکه‌های اجتماعی