3 ترند محبوب روابط عمومی در سال 2018

تاریخ انتشار : ۲۰ دي ماه ۱۳۹۶

مترجم: مرتضی قدیمی
 
همراه با افزایش تقاضا برای کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی، شمار رقبا نیز بیشتر می‌شود. تمامی بنگاه های بازاریابی تلاش خود را به کار می‌بندند تا بلکه سهم خود را از این بازار از دست ندهند. در همین راستا، اجرای استراتژی‌های روابط عمومی مقبول‌ترین راه برای جلب توجه رسانه‌های اجتماعی معرفی شده است. باید به مشتریان خود ثابت کنید که در این فضای رقابتی چه نقاط قوتی نسبت به سایرین دارید.
 
استراتژی محتوا
شمار برندهایی که از استراتژی محتوا برای افزایش درآمد خود استفاده می‌کنند، از 74 درصد در سال 2016 به 83 درصد در سال 2017 رسید (CMI). با این حال تنها 31 درصد از آنها استراتژی خود را مستندسازی کرده‌اند. بنابراین جای تعجب ندارد اگر بزرگترین مهارتی که کارشناسان ارشد بازاریابی در سال 2018 به دنبال آن خواهند بود، توانایی ایجاد استراتژی محتوا باشد.
 
یک استرتژی محتوای مناسب چه فوایدی دارد؟
  • درک درست اهداف برند
  • شناخت احتمالات ممکن درباره مخاطبین هدف (اینکه مخاطبین هدف برند شما چه افرادی هستند، کجا هستند، از چه افرادی تاثیر می‌پذیرند، چه چیزهایی می‌خوانند، به چه محتوایی پاسخ می‌دهند، چه چیزهایی را دوست دارند، از چه موضوعاتی تنفر دارند و ...)
  • چگونگی تهیه محتوای موثری که نشانگر نیازهای مخاطبین و همسو با اهداف برند باشد
  • چگونگی بکارگیری استعداد افراد مختلف و افزایش نرخ بازگشت سرمایه
روابط عمومی داده‌محور
امروزه اهمیت داده‌ها در روابط عمومی بر هیچ کس پوشیده نیست. همه می‌دانند که تک‌تک بخش‌های مختلف برنامه روابط عمومی باید بر اساس داده‌ها بنا شوند. روزهای "ایده‌های روشن" یا "آزمون و خطا" دیگر به تاریخ پیوسته است. داده‌ها در دسترس همه هستند. باید یاد بگیرید که آنها را جمع‌آوری و تحلیل کنید و سپس ایده‌هایی را که باید روی استراتژی روابط عمومی خود در پلتفرم‌های مختلف سوار نمایید را از آنها استخراج کنید.
ابزارهای متعددی برای جمع‌آوری داده‌های مشتریان و سهامداران، هم به‌صورت داخلی و هم خارجی وجود دارد: سامانه‌های CRM، ابزارهای تحلیل رسانه‌های اجتماعی، تحلیل سایت و غیره. حتی برخی از سامانه‌های هوشمند تمامی این داده‌ها را روی یک پلتفرم یکتا موجود دارند.
 
علاوه بر این ابزارها، باید با برخی از فنّاوری‌های دیگر روز نیز همراه باشید. هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، ابزارهای محاوره مانند ربات‌های چت، واقعیت مجازی و افزوده ازجمله این فنّاوری‌های رو به پیشرفت هستند. تمامی این ابزارها می‌توانند در موفقیت استراتژی‌های روابط عمومی شما موثر باشند.
با این حال اگر فکر می‌کنید که انجام این کارها و کار کردن با این ابزارها مشکل است، می‌توانید از منابع خارج از شرکت مانند بنگاه های روابط عمومی مشاوره بگیرید.
 
ارزش رسانه‌های اکتسابی در حال افزایش است
مطالعه اخیری نشان می‌دهد که شرکت‌های B2B علاقه‌مندند تا بخش عمده‌ای از بودجه خود را روی رسانه‌های اکتسابی اختصاص دهند، ولی اگر به‌تازگی وارد دنیای روابط عمومی شده‌اید و در میان هاله‌ای از ابهام قرار گرفته‌اید، بگذارید موضوع را برای شما شفاف‌تر کنیم. درواقع رشد علاقه‌مندی به رسانه‌های اکتسابی، در پاسخ به از بین رفتن علاقه به رسانه‌های پولی است. به عبارت بهتر با تغییر و تحول چشم‌انداز رسانه‌ها، حتی پیشکسوتان دنیای روابط عمومی نیز اذعان می‌کنند که رسانه‌های اکتسابی کارکرد سابق را ندارند.
 
در حقیقت با نگاه به آینده خواهید دید که اتاق‌های خبر و رسانه‌های این‌چنینی درحال حذف شدن از معادلات رسانه‌ها هستند و هر روزه حلقه اجتماع گزارشگران، ویراستاران و تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی تنگ‌تر می‌شود. حتی وبسایت‌های خبری که اشتهای سیری‌ناپذیری به محتوا داشتند، اکنون به یک رسانه داده‌محور تبدیل شده‌اند. همه چیز به میزان ترافیک و شمار کلیک‌ها بستگی دارد. بنابراین تنها با اشتراک مطبوعات نمی‌توان موفق شد. بلکه بدون‌تردید باید باهوش‌تر باشید، فکر رسانه‌های خبری را بخوانید و به نیازهای آنها پاسخ دهید.
 
از دست ندهید:
 

سه گام پیش از شیرجه در دریای بیکران اینستاگرام

برای یک روابط عمومی موفق باید از کجا شروع کنیم؟

حضور پر رنگ آدیداس در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت داستان‌سرایی در جذب مخاطب

چه کار کنیم که بیشتر در لینکدین دیده شویم؟

خودشیفتگی؛ بزرگترین دلیل شکست در بازاریابی ایمیلی

چگونه محل کارمان را روی گوگل مپس ثبت کنیم؟

چرا نباید از ربات‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

داستان پیروزی مرسدس بنز در بازاریابی به کمک رسانه

استراتژی بازاریابی Red Bull در شبکه‌های اجتماعی