آیا بک‌لینک‌ها معیار مناسبی برای ارزیابی روابط عمومی هستند؟

تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۶

مترجم: مرتضی قدیمی
 
 پیش از همکاری با یک بنگاه حرفه‌ای روابط عمومی، از خودتان بپرسید که چه انتظاری از این همکاری دارید؟ نخستین گام برای داشتن یک همکاری رضایت‌بخش در این زمینه، ارائه یک تعریف دقیق از یک کمپین موفق روابط عمومی و ارائه یک راهکار برای سنجش میزان موفقیت آن است. در حقیقت، هر کمپین بسته به ویژگی‌های متفاوتی که دارد، به معیار منحصربه‌فردی برای ارزیابی نیز نیاز پیدا خواهد کرد.
 
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که شرکت‌ها هنگام سنجش میزان موفقیت روابط عمومی مرتکب می‌شوند، انتخاب شمار صرف بک‌لینک‌ها به‌عنوان معیار موفقیت روابط عمومی است. کارشناسان روابط عمومی به‌خوبی می‌دانند که پوشش دادن یک کسب‌وکار در مطبوعات مختلف هیچ تضمینی برای ایجاد بک‌لینک از طرف آنها به وبسایت یا وبلاگ شرکت‌ها ندارد.
 
از طرف دیگر، بیشتر سردبیران و روزنامه‌نگاران برخلاف کارشناسان روابط عمومی تمایل چندانی برای قرار دادن لینک سایر کسب‌وکارها یا محصولات آنها در محتوای خود ندارند و در بیشتر موارد دلیل قرار دادن این لینک‌ها اصرار کارشناسان روابط عمومی است. بر همین اساس حتی ممکن است لینک قرار گرفته پیام درستی را که مد نظر کسب‌وکار شما بوده است به مخاطب انتقال ندهد. حتی در برخی موارد دیده شده است که مطبوعات، پس از قرار دادن لینک دلیل قرار دادن آن را صرفا به‌دلیل تبلیغات یا همکاری اعلام کرده‌اند.
 
با این حال بک‌لینک‌هایی که هیچ اجباری در قرار دادن آنها وجود نداشته است، مولفه‌ای قابل‌قبول برای ارزیابی بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند. درواقع بک‌لینک‌ها به حکم اشخاص ثالثی هستند که تخصص و اعتبار شما را تایید می‌کنند. موتورهای جستجو نیز به‌کمک معیارهای مختلفی مانند همین مولفه، اعتبار وبسایت شما را رتبه‌بندی می‌نمایند، که به عقیده برخی از صاحب‌نظران ممکن است حتی روی رتبه‌بندی سئو موثر باشد.
 
هرچند بک‌لینک‌ها را یکی از راهکارهای ساده برای افزایش اعتبار و ارزش کسب‌وکار معرفی کردیم، ولی درخواست و اصرار از مطبوعات یا سایر رسانه‌ها برای قرار دادن لینک وبسایت یا محصولات شما در محتوایشان یک خطای تاکتیکی آشکار محسوب می‌شود. به‌جای آنکه چشم امید خود را به رسانه‌های بقیه گره بزنید، حرکت هوشمندانه‌تر یافتن یک شریک روابط عمومی برای همکاری با او است.
 
یک یا چند همکار انتخاب کنید و تیم‌های روابط عمومی خود را به یکدیگر معرفی نمایید تا به‌خوبی با نگرانی‌ها، صنعت و مخاطبین هدف یکدیگر آشنا شوند. شریک دیجیتالی شما به‌خوبی می‌داند که چگونه با استفاده از محتوای ارزشمند و کانال‌های پولی شمار بک‌لینک‌های وبسایت شما را بالا ببرد.
 
یکی دیگر از گزینه‌های پیش روی شما همکاری با آژانس‌های روابط عمومی است. بهترین انتخابی که می‌توانید داشته باشید، استخدام یک یا چند کارشناس روابط عمومی ترجیحا آشنا با صنعت شما است که مانند یک خبرنگار فکر می‌کند.
 
در یک جهان ایده‌آل، شریک روابط عمومی شما مسئولیت تغذیه موتورهای بازاریابی دیجیتال را با استفاده از محتوای خبرنگاری خواهد داشت.
 
در بیشتر موارد، وظیفه کارشناسان روابط عمومی تدارک یک مصاحبه با مطبوعات موردنظر است. پس از انجام مصاحبه موفق، باید بقیه مراحل را به نویسنده یا سردبیر رسانه موردنظر بسپارید. درواقع کار اصلی تیم روابط عمومی نمایش زاویه‌ای از کسب‌وکارتان می‌باشد که ممکن است برای نویسنده و خوانندگانش جذاب باشد.
 
البته وظیفه روابط عمومی تنها به پیش از انتشار داستان کسب‌وکار شما در رسانه‌ها خلاصه نمی‌شود. اکنون باید از کیفیت مصاحبه خود مطمئن شوید. شرایط تا چه حد آنطور که انتظار داشتید پیش رفت؟ آیا تمام اطلاعاتی که مد نظر شما بود در گزارش خبرنگار آمده است؟ درنهایت لازم است که مخاطبین خود را از انتشار این گزارش باخبر کرده و برای پاسخگویی به پرسش‌های احتمالی آنها حاضر باشید.
 
 
از دست ندهید:
 
 

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.