شش قانون طلایی برای مدیریت بحران روابط عمومی

تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ماه ۱۳۹۷

مترجم: مرتضی قدیمی
 
تمام کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در برهه‌ای از زمان، به‌نوعی با بحران‌های روابط عمومی روبرو بوده‌اند یا خواهند بود. واکنشی که برند شما به این بحران‌ها نشان می‌دهد، می‌تواند نه‌تنها برند شما را از قهقرا نجات دهد، بلکه گاهی اوقات باعث افزایش اعتبار شما می‌شود. پس چرا نام بحران را برای آن انتخاب کرده‌اند؟ چون با یک حرکت اشتباه، برندی که یک عمر برای آن تلاش کرده‌اید، با خاک یکسان می‌شود. به‌ویژه در روزگار کنونی که سرعت انتشار اخبار (به‌ویژه اخبار بد) در حال سبقت گرفتن از سرعت نور (!) است، ضرورت مدیریت سریع و موثر بحران‌های روابط عمومی برجسته‌تر می‌شود. برخی از مهمترین نکاتی که می‌توانند برند شما را از مهلکه بحران‌ها نجات دهند، در زیر آمده است.
 
مسئولیت بحران را بر عهده بگیرید
نخستین موضوعی که هنگام رخداد بحران‌ها باید از آن دوری کنید، پوشش گذاشتن روی رخداد بحران است؛ مگر آنکه بخواهید بر شدت بحران بیفزاید! درعوض با مسئولیت‌پذیری، واکنش سریع و پاسخگویی به پرسش‌ها، کنترل موقعیت را به دست بگیرید. به‌جای آنکه به جروبحث با اذهان عمومی بپردازید و سعی در اثبات درستی سخنان خود داشته باشید، از نگرانی‌های آنها قدردانی کرده و به پرسش‌های بی‌غرض پاسخ دهید. همچنین می‌توانید یک نشریه مطبوعاتی تهیه کنید و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
 
غافلگیر نشوید
در دنیایی زندگی می‌کنیم که اخبار رویدادهای مختلف در لحظه به کل دنیا منتشر می‌شوند. در چنین شرایطی همواره باید آماده رویارویی با هرگونه بحران بود. این روزها مدیریت شهرت برند بیشتر از هر زمان دیگری ضرورت یافته است. ممکن است که در یک چشم به هم زدن کل اعتبار خود را از دست بدهید. در موقعیت‌های این‌چنینی، کم‌هزینه‌ترین روشی که می‌تواند تیم روابط عمومی را نجات دهد، پیشگیری، شفافیت و مسئولیت‌پذیری است.
 
فراموش نکنید که شما یک انسان هستید
صرفا با گفتن "ما در حال پیگیری مشکل هستیم" حس خوبی در مخاطبین ایجاد نخواهد شد. باید نشان دهید که آنچه اتفاق افتاده است، عمیقا باعث غافلگیری شما شده است و تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت انجام خواهید داد. سپس لازم است به مخاطبین نشان دهید که این اشتباه را در آینده تکرار نخواهید کرد. پیش از آنکه افراد ایمانشان را به برند شما از دست دهند، دست به کار شوید.
 
ابتدا عذرخواهی و سپس عمل کنید
ابزار تاسف و همدردی از صمیم قلب، کلید حرکت به‌سمت گام‌های بعدی هنگام رخداد بحران‌ها است. اجتناب از عذرخواهی مانند ریختن بنزین روی آتش است؛ و فاصله شما تا مدیریت بحران را بیشتر و شاید حتی غیرقابل دسترسی خواهد کرد. پس از عذرخواهی نوبت به عمل می‌رسد. باید یا یک حرکت اساسی به همه نشان دهید که عزم شما برای مدیریت بحران جدی است.
 
از واکنش‌های غیرمنطقی اجتناب کنید
برخی از شرکت‌ها، نمایندگان آنها یا اینفلوئنسرها گاهی واکنش‌های احساساتی و دیوانه‌وار به بحران‌ها نشان می‌دهند. سکوت به‌ویژه زمانی که در حال تحلیل موقعیت و نظارت بر بحران هستید، استراتژی بدی نیست. در مواقعی لازم است تا تمام ارتباطات خود را برای یک مقطع ویژه با خارج از سازمان قطع کنید و ابتدا شرایطی را که در آن قرار دارید درک کنید. نخستین واکنشی که تیم روابط عمومی به مصرف‌کنندگان و خبرنگاران نشان می‌دهد، اهمیت زیادی دارد.
 
آماده باشید
هیچ کسی دوست ندارد که هنگام بحران‌ها در مرکز توجهات رسانه‌ها قرار بگیرد. بدین منظور باید در همه حال آماده رویارویی با بحران‌ها شوید. پیش از آنکه بحران‌ها مجال خودنمایی داشته باشند، افراد مهم برند خود را شناسایی کنید، چند سخنگو برای مدیریت بحران انتخاب و به آنها آموزش دهید، سناریوهای احتمالی بحران را پیش‌بینی کنید و پروتکل‌هایی برای مبارزه با آنها مشخص نمایید.
 
 
از دست ندهید:
 
 

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.