چه زمانی باید درباره برندمان تجدید نظر کنیم؟

تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ماه ۱۳۹۷

مترجم: مرتضی قدیمی
 
چه برای برندهای کهنه‌کار و چه برندهای جوان‌تر، گاهی اوقات روزگار به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که مجبور به متوقف کردن روند پیشین استراتژی‌های برندینگ می‌شوند. آنها به جایی می‌رسند که باید تصمیم بگیرند که آیا استراتژی‌های آنها نیاز به تجدیدنظر دارد یا خیر؟ گاهی اوقات ایجاد چند تغییر جزئی کفایت می‌کند؛ ولی گاهی نیاز به تعمیرات و تحولات اساسی است. با در نظر گرفتن هزینه‌های (معمولا) چشمگیر برندینگ دوباره، کسب‌وکارها هیچ شانس دوباره‌ای برای بی‌گدار به آب زدن ندارند. با این تفاسیر، این پرسش مطرح می‌شود که از کجا بفهمیم برند ما نیاز به بازنگری دارد یا خیر؟ اگر با نشانه‌های زیر روبرو شدید، پاسخ این پرسش مثبت است.
 
تغییری در محصولات، خدمات یا بیانیه شرکت شما ایجاد شده است
گاهی اوقات در اثر تغییراتی که در شرکت ایجاد می‌شود (مانند ادغام چند بخش با یکدیگر، گسترش سازمان، محدودتر شدن شرکت یا تغییر در مالکیت آن)، متوجه می‌شوید که استراتژی‌های برند و چشم‌انداز سازمان شما همسو با یکدیگر نیستند. به‌عنوان نمونه، شرکت هانیول در سال 2015 دست به تغییر نام برند زد. بنا به اطلاعیه‌ای که شرکت به چاپ رسانده بود، دلیل این تغییرنام، گسترش محصولات شرکت در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی بود.
 
رنگ‌ها، طرح‌ها و قلم‌های استفاده‌شده برای نمایش برندتان قدیمی هستند
مشتریان به برندهای مدرنی که خود را با گذر زمان تطبیق می‌دهند، گرایش بیشتری دارند. به جایگاه برندهایی مانند فورد، کوکاکولا و اپل طی دوران مختلف دقت کنید. اگر برند شما قدمت زیادی پست سر خود دارد و همچنان از هویت قدیمی برند خود جدا نشده است، شاید لازم باشد تا چند بازنگری جزئی در ظاهر برند خود داشته باشید. به مشتریان نشان دهید که در کنار حفظ اصالت، برند مدرنی هستید.
 
نیازهای مشتریان و جامعه هدف شما تغییر کرده است
آیا نیازهای مشتریان شما تغییری نداشته است؟ شاید مخاطبین هدف برند شما افرادی متفاوت با ویژگی‌های جدیدتر هستند. اگر بازنگری در استراتژی‌های برندینگ می‌تواند باعث بهبود روابط شما با مخاطبینتان شود، به‌دنبال راه‌های خلاقانه برای تقویت نقاط مطلوب و علایق آنها در برندتان باشید. مثلا، استارباکز در سال 2011 به‌خاطر مشتریان جدید خود (که علاوه بر قهوه، چای، بستنی، غذای تازه و نوشیدنی‌های دست‌ساز از استارباکز می‌خریدند) واژه "coffee" را از نام برد خود حذف کرد.
 
برند شما در مقابل رقبا حرف جدیدی برای گفتن ندارد
اگر در میدان نبرد بازار شما حریفان زیادی صف کشیده‌اند، احتمالا با قهرمانان قدری روبرو باشید. شاید زمانی لوگو و شعار برند شما یکه‌تاز میدان بود، ولی امروزه شعارها و لوگوهای مشابه دور آن را گرفته‌اند. آیا برند شما هنوز هم مانند گذشته، متفاوت از رقبا دیده می‌شود؟ در سال 2014 خطوط هوایی Southwest با اضافه کردن شکل یک قلب به لوگوی خود، به برخورد گرم و صمیمانه کارکنان این شرکت با مشتریان اشاره کرد تا نقاط تمایز خود از رقبا را برجسته‌تر کند.
 
برند جاری شما با یک مشکلی جدی روبرو است
سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌بندد! ولی اگر برند شما در حال رنج بردن از یک مشکل بزرگ باشد چه؟ شاید قوانین بازاریابی در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید تغییر کرده باشد؛ شاید برند شما متحمل یک رسوایی جبران‌ناپذیری شده و یا در حال مجادله با معضلات فرهنگی، اجتماعی یا سیاسی باشد. اگر به هر دلیلی به وجهه برند شما خدشه‌ای وارد شده است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، احتمالا هزینه آن تجدیدنظر در استراتژی‌های برندینگ است.
 
 
از دست ندهید:
 
 

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.