پنج اشتباه کارشناسان روابط عمومی که خبرنگاران از آنها بیزارند

تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۷

مترجم: مرتضی قدیمی
 
بیش از یک قرن از ارتباط خبرنگاران با تیم‌های روابط عمومی سازمان‌ها می‌گذرد. در طول این مدت، این ارتباط با پستی و بلندی‌های زیادی روبرو بوده است. به‌ویژه در سال‌های اخیر با توسعه وظایف تیم‌های روابط عمومی، این ارتباط با چالش‌های متعددی همراه بوده است. نیاز شرکت‌ها به حفاظت از برند و رشد کسب‌وکارشان، اهمیت ایجاد ارتباط قوی با خبرنگاران را دوچندان کرده است. هرچند خبرنگاران نیز برای پر کردن صفحات مطبوعات خود به کمک تیم‌های روابط عمومی نیاز دارند، ولی به نظر می‌رسد که تیم روابط عمومی باید بیشتر مراقب رفتارهای خود با آنها باشد. به هر روی، اگر به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار می‌خواهید که ارتباط شما با خبرنگاران تیره و تار نگردد، مرتکب این اشتباهات نشوید.
 
بی‌پروایی و گستاخی
یکی از مهمترین نارضایتی‌های خبرنگاران از تیم‌های روابط عمومی، بی‌پروایی بیش از حد آنها در مکالماتی است که با خبرنگاران دارند. "فروتنی" باید یکی از مهمترین ویژگی‌هایی باشد که در پیام‌های ارسالی شما به خبرنگاران دیده می‌شود. بنابراین دفعه بعدی که می‌خواهید یک خبرنگار را متقاعد به مصاحبه با خود کنید، به‌جای گفتن "آیا دوست دارید که با شرکت ما مصاحبه کنید؟" از جملات خاضعانه‌تری همچون "مصاحبه با مجله شما باعث افتخار کسب‌وکار ما خواهد بود" استفاده نمایید.
 
زمان‌بر بودن
زمان یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های زندگی خبرنگاری است. سعی کنید تا جای ممکن از جملات کوتاه و واضح و در عین حال متقاعدکننده استفاده نمایید. بارها دیده شده است که تیم روابط عمومی همراه با ایمیل خود، چندین فایل و سند دیگر ضمیمه کرده است. زمان خبرنگاران تنگ‌تر از آن است که بتوانند حتی پیام‌های شما را کامل بخوانند. نکته دیگری که نیاز به یادآوری دارد، قلمی است که برای نوشتن پیغام خود انتخاب می‌کنید. خبرنگاران افراد رسمی و منظمی هستند. قطعا انتخاب یک قلم فانتزی ایده خوبی نیست.
 
ابراز احساسات و تملق بیش از حد
رعایت ادب و احترام به‌ویژه زمانی که اصحاب رسانه مخاطبین شما هستند، عالی و لازم است؛ ولی حتی در این مورد هم نباید زیاده‌روی کنید. به‌عنوان نمونه قرار دادن شکلک‌های بوس و قلب (یا حتی شکلک‌های دیگر) در پایان ایمیلی که برای یک خبرنگار (که در بسیاری از مواقع حتی به‌خوبی او را نمی‌شناسید) می‌فرستید، به هیچ عنوان قابل‌توجیه نخواهد بود. شاید باور نکنید، ولی در برخی از ایمیل‌های تیم‌های روابط عمومی دیده شده است که کارشناس روابط عمومی پس از احوال‌پرسی از خبرنگار از او پرسیده است "دیشب خوب خوابیدید؟"!
 
روش‌های نامتعارف برای تماس
یکی از رایج‌ترین شکایت‌هایی که خبرنگاران از تیم‌های روابط عمومی دارند، مرتبط با روش‌هایی است که کارشناسان روابط عمومی برای تماس با خبرنگاران به آنها متوسل می‌شوند. همه ما از احساس تنفر خبرنگاران نسبت به تماس‌های تلفنی که با آنها گرفته می‌شود باخبر هستیم. اگر به هر شکلی تلفن تماس یا ایمیل شخصی یک خبرنگار را به دست آوردید، دلیل نمی‌شود که آزادانه هر زمانی که خواستید با آنها تماس بگیرید. شما تنها اجازه تماس با تلفن‌ها و ایمیل‌های کاری آنها را دارید.
 
به‌کار بردن واژه‌های قلمبه‌سلمبه
نزدیک به چهار درصد از نارضایتی‌های خبرنگاران از تیم‌های روابط عمومی، به روش پیچیده آنها در انتخاب واژه‌های پیچیده و تخصصی مربوط می‌شود. دقت داشته باشید که اشتباهات نوشتاری (مانند غلط‌های املایی یا دستوری) متفاوت از این گزینه است. معمولا اشتباهات نوشتاری به‌صورت سهوی و تصادفی رخ می‌دهند، ولی انتخاب واژه‌های پیچیده برای ارتباط با خبرنگاران یک فرایند عمدی است. چنین واژگانی باعث سردرگمی و خستگی خوانندگان می‌شوند. فراموش نکنید که یکی از وظایف کارشناسان روابط عمومی، توضیح موضوعات مختلف به مشتریان به ساده‌ترین شکل ممکن است.
 
 
از دست ندهید:
 
 

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.