پنج نکته طلایی برای تلفیق دو تیم بازاریابی و روابط عمومی

تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۷

مترجم: مرتضی قدیمی
 
در روزگاران قدیم، تیم روابط عمومی در هر سازمان مسئول ارتباط آن با رسانه‌ها و اذهان عمومی و بخش بازاریابی مشغول به تبلیغات و ارائه اطلاعات به مخاطبین بود. به‌عبارت بهتر، بخش عمده‌ای از تمرکز تیم روابط عمومی معطوف به حفظ اعتبار برند و بخش بازاریابی بیشتر به فکر افزایش فروش بود. ولی این روزها اوضاع کمی پیچیده‌تر شده است. روابط عمومی و بازاریابی با یکدیگر برخورد کرده‌اند، با یکدیگر همپوشانی دارند و جدایی کامل آنها غیرممکن شده است. ماحصل تلفیق روابط عمومی و بازاریابی به شما اجازه داده است تا هم هنر و هم علم لازم برای ارتباط بهتر با مشتریان خود را به دست بیاورید. سازمانی که هر دو اینها را با یکدیگر دارد، می‌تواند ادعا کند که نیمی از راه موفقیت در کسب‌وکارش را طی کرده است. با این حال، برای ادغام موفق این دو با یکدیگر لازم است تا به چند نکته مهم توجه نمایید.
 
با یکدیگر همکاری کنید
کارشناسان روابط عمومی  بازاریابی با همکاری یکدیگر می‌توانند کمپین‌های بسیار تاثیرگذاری برپا نمایند. به‌فکر صرفه‌جویی در زمان نباشید. به هر بهانه و صورت ممکن زمان خود را آزاد کنید و جلسات پی‌درپی میان تیم‌های بازاریابی و روابط عمومی برقرار نمایید. هر روزی که برای همکاری این دو تیم با یکدیگر به تاخیر می‌افتد، به‌معنای از دست دادن فرصت‌هایی کم‌نظیر است.
 
با طرف مقابل خود آشنا شوید
به نظر می‌رسد تیم روابط عمومی طرفی است که باید نخستین گام را برای آشنایی با طرف مقابل بردارد. سعی کنید تا تیم بازاریابی را بهتر از خودشان بشناسید. فراموش نکنید که شناخت دیگران یکی از تخصص‌های شما است. فعالیت، اهداف و وظایف دقیق این تیم چیست؟
 
شناخت تیم فروش اولویت بعدی است که باید در دستور کار تیم روابط عمومی قرار بگیرد. از روبرو شدن با آنها نترسید. اجازه ندهید تا هیچ پرسش بدون پاسخی در ذهن شما زندگی کند. مشتریان از چه راهی با شرکت تماس برقرار می‌کنند؟ ابزار تعامل تیم فروش با شرکت چیست؟ دیدگاه اعضای این تیم درباره مخاطبین هدف کسب‌وکارشان چیست؟ چه شاخص‌هایی محصولات سازمان را از سایر رقبا متمایز می‌کند؟ به پاسخ‌های ساده و دم‌دستی قانع نشوید!
 
به‌دنبال سناریوهای دوسربرد باشید
دارایی‌ها و دانش بخش بازاریابی چگونه می‌تواند به شما کمک کند تا پوشش بیشتری در رسانه‌ها داشته باشید؟ و درعوض تیم بازاریابی چگونه می‌تواند داده‌ها و تجربیات تیم روابط عمومی برای افزایش فروش محصولات و خدمات بهره ببرد؟
 
یک همکاری آزمایشی با یکدیگر داشته باشید
یک کمپین آزمایشی برپا کنید و مسئولیت مشترک اجرای آن را به تیم بازاریابی و روابط عمومی بسپارید. شاید در ابتدای کار همکاری این دو تیم کمی با مشکل روبرو شود؛ ولی ناامید نشوید. با گذر زمان و عمیق‌تر شدن شناخت این دو تیم از یکدیگر، خلاقیت آنها برای فائق آمدن بر مشکلات نیز بیشتر خواهد شد. درنهایت نتیجه این همکاری را توسط معیارهای مناسب ارزیابی و با کمپین‌های قبلی مقایسه کنید.
 
از معیارهای جامع برای نظارت و ارزیابی استفاده کنید
بسیاری از بازاریابان از فقدان اطلاعات لازم در بخش رسانه‌های اکتسابی شکایت دارند. از طرفی بخش روابط عمومی معمولا به داده‌های فروش و سرنخ فروش دسترسی ندارد. با در اختیار داشتن یک سامانه نظارت و ارزیابی جامع بر رسانه‌ها، سازمان می‌تواند داده‌های جمع‌آوری‌شده از تیم‌های مختلف را در یک داشبورد واحد گردآوری و در دسترس کل سازمان قرار دهد. چنین پایگاه داده جامعی می‌تواند هنگام شناسایی استراتژی‌های برنده و بازنده، مفید واقع شود. مقدار فروش و سرنخ‌های فروش در کدام بخش از اجرای کمپین بازاریابی به اوج خود رسیده است؟ کمپین‌های بازاریابی چه تاثیری روی اعتبار برند شما دارند؟ کلید پاسخگویی به این پرسش‌ها در دل یک پایگاه داده منسجم است.
 
 
از دست ندهید:
 
 

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.