سه مفهوم جذاب روابط عمومی در عصر دیجیتال

تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۶

مترجم: مرتضی قدیمی
 
جهان در حال دگرگونی است. این جمله برای بیشتر ما تکراری است. ولی اگر دنیا در حال تجربه یک تغییر ثابت است چرا روزبه‌روز این جمله را بیشتر می‌شنویم؟ واقعیت این است: ما افراد خوش‌شانسی هستیم که در برهه‌ای از زمان با تغییرات بسیار سریع و شدید زندگی می‌کنیم و دنیا تا پیش از انقلاب صنعتی چنین شتابی از تحول را تجربه نکرده بود. گفتنی است، ما این شتاب را مرهون فن‌آوری‌های نوین به‌ویژه اینترنت هستیم.
 
امروزه بخش عمده‌ای از زندگی ما بیش از هر زمان دیگری در بستر اینترنت سپری می‌شود. شغل و کسب‌وکار بیشتر ما مرتبط با اینترنت است، با دوستان خود توسط اینترنت ارتباط برقرار می‌کنیم، پوشاک و غذای خود را اینترنتی سفارش می‌دهیم و ...
 
قطعا این تغییرات روی فعالیت کارشناسان روابط عمومی نیز تاثیرگذار بوده است. هرچه باشد شغل این افراد ایجاد روابط دوسویه و تضمین منافع کسب‌وکارها و سهام‌داران و بستر اینترنت محل دسترسی به بخش عمده‌ای از این سهام‌داران است. این پتانسیل به‌اندازه‌ای است که روابط عمومی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.
 
واقعیت این است که آنچه برای بهره بردن از این بازار می‌توان انجام داد بسیار گسترده است؛ ولی سه مفهوم اساسی که باید کارشناسان روابط عمومی در این برهه از زمان با آن آشنا باشند به صورت زیر است:
  • روابط عمومی در رسانه‌های اجتماعی همچنان یکی از استراتژی‌های روابط عمومی محسوب می‌شود، ولی نه آنطور که قبلا آن را می‌شناختیم. در یک جمله می‌توان روابط عمومی را ایجاد ارتباط معنی کرد، ولی این مفهوم در گذشته بیشتر به‌عنوان یک خیابان یک‌طرفه محسوب می‌شد که تنها شما پیغام خود را به مخاطبان می‌فرستادید، حتی بدون آنکه مطمئن شوید به دستشان رسیده است. رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین قابلیت این را دارند که پیغام شما را به دست میلیون‌ها یا حتی میلیاردها نفر برسانند. ولی حالا این افراد تریبونی در اختیار دارند که نسبت به پیغام شما واکنش نشان داده و حرف خود را به گوش شما برسانند. می‌توان گفت شناخت مخاطبان تا پیش از این هیچ وقت چنین اهمیتی نداشته است، ولی از طرف دیگر دسترسی به مخاطبان نیز هرگز به این راحتی نبوده است.
  • وبلاگ‌نویسی و ایجاد ارتباط از طریق رسانه‌های آنلاین نحوه انتشار و تبلیغ مقالات را متحول کرده است. هرچند انتشار اطلاعیه‌های مطبوعاتی و مقاله همچنان برای رسانه‌های سنتی اهمیت دارد، ولی متخصصین روابط عمومی اکنون قادر به نظارت و کنترل محتوا، پلتفرم و روش دسترسی به مخاطبان خود هستند.
  • روزبه‌روز بر اهمیت مدیریت آنلاین اعتبار افزوده می‌شود. ولی اشتباه نکنید، ایجاد اعتبار و شهرت، مدیریت بحران و کنترل خسارت در همه دوران‌ها یکی از اجزای مهم روابط عمومی بوده است. ولی امروزه اینترنت بستری در اختیار مشتریان قرار داده است که از طریق‌ کانال‌های مختلف صدای خود را به گوش کسب‌وکارها رسانده و در ایجاد شهرت و اعتبار آنها دخالت داشته باشند. دیگر بیشتر افراد پیش از خرید یک محصول یا استفاده از خدمات یک شرکت به‌دنبال اطلاعات زیادی درباره آن می‌گردند و درصورتی که اطلاعات یا بازخوردهای مناسبی از مشتریان پیشین محصول یا خدمات دریافت نکنند، سراغ شرکت دیگری خواهند رفت. به همین سادگی!
در نهایت توجه داشته باشید که پیروز این میدان کسب‌وکاری است که راه درست مدیریت این بستر مجازی را یافته است تا پیغام خود را به دست مخاطبان مناسبی برساند که گوش شنوایی برای حرف‌هایش دارند.
 
از دست ندهید:
 

سه گام پیش از شیرجه در دریای بیکران اینستاگرام

برای یک روابط عمومی موفق باید از کجا شروع کنیم؟

حضور پر رنگ آدیداس در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت داستان‌سرایی در جذب مخاطب

چه کار کنیم که بیشتر در لینکدین دیده شویم؟

خودشیفتگی؛ بزرگترین دلیل شکست در بازاریابی ایمیلی

چگونه محل کارمان را روی گوگل مپس ثبت کنیم؟

چرا نباید از ربات‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

داستان پیروزی مرسدس بنز در بازاریابی به کمک رسانه

استراتژی بازاریابی Red Bull در شبکه‌های اجتماعی

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.