آیا می توان روابط عمومی را از بازاریابی جدا کرد؟

تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ماه ۱۳۹۶

مترجم: مرتضی قدیمی
 
در برنامه بازاریابی و برندسازی اغلب شرکت‌ها، شبکه‌ها، جوامع و صاحبان کسب‌وکار همواره با یک عنوان مواجه هستیم و آن هم روابط عمومی است. اما بسیار از مدیران و کارشناسان بازاریابی این سوال در ذهنشان مطرح است که اگر روابط عمومی را از برنامه های بازاریابی خود حذف کنند، چه می شود. در ادامه نکاتی درباره مزایای یک روابط عمومی موفق مطرح می شود تا مدیران و بازاریابان بیشتر به اهمیت این موضوع پی ببرند:
 
روابط عمومی چگونه می‌تواند به کسب‌وکارتان کمک کند؟
روابط عمومی درصورت اجرای صحیح می‌تواند یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌ها برای افزایش شهرت و حضور آنلاین برند محسوب شود. روابط عمومی با تمام مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد، هزینه‌هایی بسیار اندک درمقایسه با تبلیغات پولی دارد که نکته‌ای بسیار مهم برای کسب‌وکارهای کوچک با بودجه محدود محسوب می‌شود.
 
برخلاف بازاریابی که روی تبلیغات محصولات و خدمات شرکت تمرکز دارد، بخش عمده تمرکز روابط عمومی همانطور که از نامش پیداست، روی ارتباط با عموم معطوف است. از طرفی تبلیغات پولی تنها این پیام را به مخاطبین القا می‌کند که ما قصد فروش محصولات خود به شما را داریم. این درحالی است که روابط عمومی تصویر مثبتی از شرکت در ذهن افراد ایجاد می‌کند. چراکه تاثیر شنیدن نام شرکت شما از یک منبع خبری محلی بسیار متفاوت‌تر از دیدن تبلیغات شرکت در یک آگهی تبلیغاتی است.
 
نکات و فرصت‌های روابط عمومی
روابط عمومی حکم مولد عشق میان برند و مخاطبین را دارد و قطعا برای ایجاد این عشق باید تلاش کرده و زمان خود را به آن اختصاص دهید. روابط عمومی فرصت‌های زیادی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد؛ از جمله:
  • استخدام نیروی انسانی جدید. اطلاعیه جدیدی منتشر کنید و در آن مهارت و استعدادهای موردنیازتان را عنوان کنید. معمولا مطبوعات کاریابی محلی هر هفته چنین مطالبی را در بخشی از روزنامه‌های خود می‌گنجانند.
  • رویدادهای پیش‌رو. در رسانه‌ها و مطبوعات اطلاعیه رخدادهای پیش‌رو را اعلام کنید و طی آن به این پرسش‌ها پاسخ دهید: کجا؟ چه زمانی؟ چرا؟ و چه کسی یا چه چیزی؟
  • مشارکت در فعالیت‌های عام‌المنفعه. اگر قصد برپایی یک مراسم خیرخواهانه دارید، ایمیلی به خبرنگارانی که از این موضوعات استقبال می‌کنند زده و آنها را نیز دعوت کنید.
  • اخبار مهم شرکت. می‌توانید در مطبوعات و رسانه‌های دیگر اخبار مهم شرکت مانند افتخارات، جوایز، همکاری با سایر سازمان‌ها، سالگردها، جابه‌جایی، ساخت دفتر اداری جدید و رونمایی از خدمات و محصولات جدیدتان را اطلاع‌رسانی کنید.
  • شرکت در مراسم ملی. سعی کنید در مراسم و رویدادهای مهم ملی شرکت کنید و خود را نشان دهید. به‌عنوان مثال اگر یک سازمان غیرانتفاعی هستید، در روزهای ویژه‌ای که در ارتباط با فعالیت‌های خیرخواهانه است، شرکت کنید.
علاوه‌بر نکات عنوان‌شده بالا سعی کنید بخشی از زمانتان را صرف تحقیق و بررسی درباره روزنامه‌های محلی، انتشارات آنلاین مرتبط با کسب‌وکار و ایستگاه‌های رادیو و تلویزیون نمایید. همچنین خبرنگاران، گزارشگران و ویراستارهایی را که صنعت شما را پوشش می‌دهند شناسایی و سعی کنید روابط خود را با آنها محکم‌تر و کسب‌وکارتان را به آنها معرفی کنید. دقت داشته باشید که وقتی پای صحبت با خبرنگاران به میان می‌آید، زمان یک عنصر طلایی است.
 
از دست ندهید:
 

سه گام پیش از شیرجه در دریای بیکران اینستاگرام

برای یک روابط عمومی موفق باید از کجا شروع کنیم؟

حضور پر رنگ آدیداس در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت داستان‌سرایی در جذب مخاطب

چه کار کنیم که بیشتر در لینکدین دیده شویم؟

خودشیفتگی؛ بزرگترین دلیل شکست در بازاریابی ایمیلی

چگونه محل کارمان را روی گوگل مپس ثبت کنیم؟

چرا نباید از ربات‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

داستان پیروزی مرسدس بنز در بازاریابی به کمک رسانه

استراتژی بازاریابی Red Bull در شبکه‌های اجتماعی

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.