چه ترندهایی در عرصه روابط عمومی پیش گام هستند؟

تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۶

مترجم: مرتضی قدیمی
 
با اینکه روابط عمومی قدرت تطبیق بالایی دارد، ولی این روزها گرفتار باتلاق سنجه‌های نامناسب و سنتی روابط عمومی شده است. با این حال طی سالیان اخیر شاهد رشد نسبی این سنجه‌ها هستیم و ظهور ابزارهای جدید و افزایش آگاهی افراد نسبت به لزوم ارزیابی روابط عمومی گواهی بر افزایش گرایش‌ها به‌سمت روابط عمومی است.
 
در ادامه عنوان خواهیم کرد که چه انتظاراتی می‌توانیم از فضای توسعه‌یافته آینده در عرصه ارزیابی روابط عمومی داشته باشیم:
 
انسجام در ارسال پیام‌ها
سنجه‌های روابط عمومی آینده در گرو سرمایه‌گذاری است. همانطور که کیتی پِین متخصص ارزیابی روابط عمومی و مدیر عامل انتشارات Paine عنوان می‌کند: رهبری یعنی پاسخگویی به تقاضاها در شرایطی که مصرف بالاتر دارند. این روزها بازارهای یکپارچه و مشتری محور بازارهای پول‌ساز هستند. یعنی چه؟ مشتریان در گوشه و کنار خود پیام‌های مختلف و پراکنده‌ای از منابع متنوع دریافت می‌کنند. برای آنکه توجه آنها را به خود جلب کنید به‌صورت یکپارچه و هدفمند با آنها در ارتباط باشید. درواقع ارسال پیام به‌صورت هماهنگ به یکی از کلیدهای موفقیت بخش روابط عمومی تبدیل خواهد شد.
 
تاکید کمتر روی بازدیدها، تاکید بیشتر روی مکالمات
کارشناسان خبره روابط عمومی به‌خوبی خواهند فهمید که نرخ مکالمات به معیارهای دیگری مانند نرخ بازدیدها اولویت دارد. بر اساس نتایج پژوهشی که توسط Forrester انجام شده است، شرکت‌ها عمدتا به‌سمت سرمایه‌گذاری روی رسانه‌های پولی، سئو و بازاریابی شبکه‌ای و ایمیلی و به‌طور کلی کانال‌هایی روی می‌آورند که بیشتر روی ردیابی مکالمات تاکید دارند.
 
افزایش بدگمانی نسبت به بازاریابی توسط افراد بانفوذ
اشتیاق زیادی که در سال‌های اخیر برای استفاده از افراد بانفوذ به‌منظور بازاریابی شکل گرفته بود درحال فروکش کردن است. برندها یاد می‌گیرند که محبوبیت بیشتر لزوما به‌معنای تاثیرگذاری بیشتر روی تصمیم مشتریان در خرید محصولات و استفاده از خدمات نیست. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود بیشتر برندها نیاز به ارزیابی مجدد میزان تاثیر برنامه‌های بازاریابی توسط افراد بانفوذ پیدا کنند.
 
بازاریابی ویدئویی
تحقیقات نشان می‌دهند که بیشتر کسب‌وکارها از معیارهای بسیار پیشرفته‌تری برای ارزیابی اثربخشی بازاریابی توسط ویدئوها استفاده خواهند کرد، چراکه معیارهای سنتی مانند نرخ اشتراک یا تعداد بازدیدهای ویدئوها به هیچ عنوان سنجه دقیقی محسوب نمی‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که ارزیابی میزان اثربخشی بازاریابی ویدئویی در آینده به موضوع پیچیده‌تری تبدیل شود.
 
افراد بانفوذ خرد
تیم‌های روابط عمومی و بازاریابی شرکت‌ها دست به دست هم خواهند داد تا نظارت دقیقی روی شبکه‌های اجتماعی داشته و تنها افراد بانفوذی را برای بازاریابی برند خود انتخاب کنند که مناسب صنعت آنها هستند. به نظر می‌رسد شرکت‌ها ترجیح دهند بیشتر با افراد بانفوذ خرد همکاری داشته باشند؛ افرادی که سلبرتی محسوب نمی‌شوند، ولی تعداد کاربران آنها بالاتر از حد معمول است. به‌تدریج برندها متوجه عدم اعتماد مردم به سلبرتی‌هایی که درقبال تبلیغ محصولات پول‌های گزافی می‌گیرند خواهند شد.
 
ارزیابی یکپارچه
ارزیابی روابط عمومی و بازاریابی در تمام رسانه‌های پولی و رایگان و غیره به یک داشبورد آنلاین یکپارچه تبدیل خواهند شد که جوابگوی تمامی نیازهای دپارتمان‌های مختلف یک شرکت باشد. این موضوع فرصت کم‌نظیری در اختیار بخش روابط عمومی برای تبدیل به یک بخش تاثیرگذار در تصمیم‌گیری‌ها قرار خواهد داد.
 
توجه بیشتر به اطلاعات
تمرکز عجیبی که طی سال‌های اخیر روی اطلاعات جذاب گرافیکی بود در حال کم‌رنگ‌تر شدن است. به نظر می‌رسد در آینده عمدتا شرکت‌ها روی اطلاعات و کسب بینش استراتژیک از آنها تاکید داشته باشد نه تولید شکل‌های زیبا؛ چراکه بینش‌های استراتژیک کمک شایانی در گرفتن تصمیمات درست می‌کند.
 
از دست ندهید:
 

سه گام پیش از شیرجه در دریای بیکران اینستاگرام

برای یک روابط عمومی موفق باید از کجا شروع کنیم؟

حضور پر رنگ آدیداس در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت داستان‌سرایی در جذب مخاطب

چه کار کنیم که بیشتر در لینکدین دیده شویم؟

خودشیفتگی؛ بزرگترین دلیل شکست در بازاریابی ایمیلی

چگونه محل کارمان را روی گوگل مپس ثبت کنیم؟

چرا نباید از ربات‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

داستان پیروزی مرسدس بنز در بازاریابی به کمک رسانه

استراتژی بازاریابی Red Bull در شبکه‌های اجتماعی

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.