پنج نکته مهم برای توسعه روابط عمومی استارتاپ‌ها

تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۶

 
مترجم: مرتضی قدیمی
 
روابط عمومی (که به‌معنای داشتن روابط استراتژیک با سایرین است) یکی از مولفه‌های مهم برای موفقیت کسب‌وکارها در قرن 21 است. درصورتی که رویکرد درست و به‌موقعه‌ای برای اجرای استراتژی‌های روابط عمومی نداشته باشید، دیری نخواهد پایید که شاهد سبقت تک‌تک رقبا از خودتان باشید. هرچند توصیه می‌کنیم برای کسب بهترین نتایج با یک بنگاه حرفه‌ای روابط عمومی همکاری کنید، ولی دانستن نکات زیر برای کسب‌وکارهای نوپا یا همان استارتاپ ها خالی از لطف نیست.
 
1-ببینید چه چیزی باعث ارزشمندی داستان برند شما می‌شود
قطعا تمام اخبار شرکت شما برای کاربران ارزشمند نیست. استارتاپ‌های زیادی از چرخه مدرن و رقابتی اخبار اطلاع ندارند و یا آن را فراموش کرده‌اند. برای آنکه داستان برند شما با موفقیت روی صفحه مجلات، تلویزیون، رادیو یا رسانه‌های آنلاین منتشر شود، ابتدا باید چگونگی تحلیل داستان‌های بالقوه و انتخاب داستان درست را یاد بگیرید. درواقع به‌جای آنکه به تبلیغ محصول خود بپردازید، داستانتان را تبلیغ کنید. نویسندگان معمولا به‌دنبال داستان‌های جذابی هستند که ارزش گرفتن صفحات آنها را داشته باشند.
 
2-یک راهنمای مستند برای هسته پیام‌رسانی خود توسعه دهید
اساس هر برنامه روابط عمومی روی ارتباطات شفاف توسط هسته مرکزی پیام‌های برند استوار است. این پیام‌ها شامل مهمترین موضوعاتی هستند که می‌خواهید مخاطبین هدف درباره محصولات و خدمات شما بدانند. برای تعریف این پیام‌ها چه باید کرد؟ این پیام‌ها باید:
  • روی نقاط قدرت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد شرکت تاکید داشته و به اطلاعات و داده‌های حمایتی اتکا کنند.
  • زمانی که داستان برند خود را تعریف می‌کنید، ثابت باقی بمانند.
  • در دسترس همه باشند. درواقع تار و پود این پیام‌ها متشکل از تمام محتوا و ارتباطات شما با همه سهامداران ازجمله کارکنان، سرمایه‌گذاران، اعضای هیئت مدیره، مشتریان و همینطور گزارشگران و تحلیلگران شرکت است.
3-رسانه‌های هدف خود را شناسایی کنید
برای هدف‌گیری درست مخاطبینتان در یک رسانه، باید از همه اطلاعات مربوط به خبرنگاران و نوع محتوای آن رسانه اطلاع داشته باشید. ابتدا با شناخت روش کار خبرنگارهایی شروع کنید که ممکن است در آینده با آنها همکاری داشته باشید. مقالات آنها را بخوانید تا با موضوعات موردعلاقه آنها آشنا شوید و پروفایل لینکدینشان را چک کنید. سپس شروع به ایجاد ارتباط با او کنید. البته فراموش نکنید که احتمالا صندوق ورودی ایمیل او مملو از پیام‌های ارسالی از طرف افراد ناشناس است. اینجاست که شناخت شما از او می‌تواند به موفقیت شما در جلب توجه ایشان کمک کنید.
 
4-هنگام جلب توجه خبرنگاران، مخاطبین خود را در نظر داشته باشید
کسب‌وکارهای نوپا معمولا تمایل زیادی برای عضویت در رسانه‌هایی دارند که تعداد کاربران بیشتری دارند. ولی تند نروید. آنچه مهم است، شمار کاربران آن رسانه نیست، بلکه وجود بازار هدف شما در آن رسانه است. به عبارت دیگر صرفا زیاد بودن شمار مخاطبین یک رسانه، دلیل بر مناسب بودن آن برای انتشار محتوای شما نیست. بعلاوه تا جای ممکن سعی کنید ارتباطات خوبی با وبلاگ‌نویسان و مترجمان داشته باشید.
 
5-ایمیل‌های سفارشی و حرفه‌ای برای جلب نظر نویسندگان ارسال کنید
جلب نظر خبرنگاران و نویسندگان کار زمان‌بری است و افراد تازه‌کار دنیای روابط عمومی معمولا به‌دنبال راه‌های میان‌بر هستند. بر همین اساس از ارسال ایمیل‌های انبوه کلیشه‌ای به انبوه خبرنگاران جدا خودداری کنید و مطمئن شوید که نام طرف مقابل خود را به‌درستی نوشته‌اید. درواقع ارسال یک ایمیل ساده به چندین رسانه مختلف، کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به شکست است. همچنین متن ایمیل خود را کوتاه، حرفه‌ای و واضح بنویسید و نهایتا (خود شما یا سخنگوی شما) پاسخگو و در دسترس باشید.
 
از دست ندهید:
 

سه گام پیش از شیرجه در دریای بیکران اینستاگرام

برای یک روابط عمومی موفق باید از کجا شروع کنیم؟

حضور پر رنگ آدیداس در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت داستان‌سرایی در جذب مخاطب

چه کار کنیم که بیشتر در لینکدین دیده شویم؟

خودشیفتگی؛ بزرگترین دلیل شکست در بازاریابی ایمیلی

چگونه محل کارمان را روی گوگل مپس ثبت کنیم؟

چرا نباید از ربات‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

داستان پیروزی مرسدس بنز در بازاریابی به کمک رسانه

استراتژی بازاریابی Red Bull در شبکه‌های اجتماعی

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.