پنج اشتباه رایج مدیران هنگام مصاحبه با رسانه‌ها

تاریخ انتشار : ۰۳ دي ماه ۱۳۹۶

مترجم: مرتضی قدیمی
 
فرض کنید با موفقیت توجه یک رسانه را به خود جلب کرده و یک زمان مصاحبه گرفته‌اید. تبریک می‌گوییم. هرچند رسیدن به این مرحله از کار به هیچ عنوان ساده نیست، ولی نباید تصور کنید که سختی دیگری پیش رو ندارید. باید نهایت استفاده را از این فرصت کنید تا زحمات بخش روابط عمومی شما به هدر نرود. به هر حال دلیلی برای وحشت وجود ندارد. برخی از اشتباهات رایجی که بازاریابان هنگام مصاحبه انجام می‌دهند به قرار زیر است:
 
1-بکار نبردن نام سازمان
زمانی که مشغول مصاحبه هستید، خیلی ساده می‌توانید از ضمایر اول شخص مانند "من" یا "ما" استفاده کنید. ولی فراموش نکنید که این رسانه زمان خود را نه در اختیار شما، بلکه در اختیار کسب‌وکار شما قرار داده است. حتما به‌طور متناوب به نام سازمان خود اشاره کنید. به این دلیل می‌گوییم به‌طور متناوب، چون ممکن است در بار نخست مخاطب متوجه گفته‌های شما نباشد یا فکرش جای دیگر باشد. بنابراین از هر فرصت مناسبی برای بردن نام شرکت خود استفاده کنید. به‌عنوان نمونه به جای آنکه بگویید "ما از شنیدن این موضوع هیجان‌زده شدیم"، بگویید "تمام افراد شرکت (نام شرکت شما) از شنیدن این موضوع هیجان‌زده هستند".
 
2-از این شاخه به آن شاخه پریدن
این اشتباه بزرگترین دشمن شما هنگام مصاحبه محسوب می‌شود. شما به یک برنامه 60 دقیقه‌ای دعوت نشده‌اید که تمامی خاطرات شما برای بینندگان جذاب باشد. روی نکات کلیدی تمرکز کنید و جملات خود را کوتاه (هر جمله 5 تا 10 ثانیه) نگه دارید. شاید تصور کنید که این زمان خیلی کم است. ولی باید خاطرنشان کنیم که زمان میانگین ارائه یک خبر در تلویزیون نزدیک به 40 ثانیه است. بنابراین کمی در انتخاب واژه‌ها باهوش‌تر باشید و از موضوع اصلی خارج نشوید. به جای آنکه اجازه دهید تدوین‌گران بخش اصلی صحبت‌های شما را حدس بزنند، تنها به بیان شاکله اصلی بحث خود اکتفا کنید.
 
3-بکار بردن جملات منفی
اگر جمله مثبتی برای گفتن ندارید، از گفتن جملات منفی نیز خودداری کنید. این پیشنهاد نه برای مصاحبه، بلکه برای کل زندگی مفید است. هرچند زمانی که یک میکروفون جلوی دهان ما باشد، سکوت گزینه مناسبی نیست، ولی همچنان توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید جمله منفی درباره یک شخص یا شرکت بگویید، هیچ حرفی نزنید. به‌جای آنکه درگیر موضوعات خشن و منفی شوید، روی عناوین مثبت و خوب تمرکز کنید. شاید گاهی اوقات اشکالی نداشته باشد (و حتی باید) به‌جای پاسخ به پرسش دیگران، شما بپرسید.
 
4-نظری ندارم!
آیا در رسانه‌ها کسی را دیده‌اید که در پاسخ به یک پرسش بگوید "نظری ندارم"؟ معمولا تصوری که بلافاصله پس از این گفته در افراد به وجود می‌آید این است که او در حال پنهان کردن موضوعی است. چراکه این جمله معمولا ارتباط تنگاتنگی با انسان‌های خاطی دارد. از طرفی وقتی می‌گویید "نظری ندارم" درواقع یک فرصت ایده‌آل برای تبلیغ کسب‌وکار خود را از دست داده‌اید. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، حتی درصورتی که واقعا نظری ندارید، سعی کنید بحث را به‌سمت یک موضوع مثبت برای بیان جنبه‌های قدرت کسب‌وکارتان جهت‌دهی کنید.
به‌عنوان مثال وقتی درباره تاثیرات منفی شرکت شما روی محیط زیست صحبت می‌شود، به‌جای آنکه بگویید "نظری ندارم"، درباره تلاش شرکت برای شناخت مشکل و یافتن راه‌حل صحبت کنید.
 
5-فراموش کردن دوربین
در رویارویی با رسانه‌ها مراقب آنچه از دهانتان خارج می‌شود باشید. نه اینکه رسانه‌ها را افرادی بی‌رحم بدانیم که در کمین ما نشسته‌اند، ولی اشتباهی که جلوی رسانه می‌کنید ممکن است باعث برداشت‌های اشتباه زیادی شود. فرض کنید جلوی یک دوربین هستید؛ بنابراین از گفتن هر چیزی که مایل به گفتن آن در جلوی یک دوربین روشن نیستید، خودداری کنید.
 
از دست ندهید:
 

سه گام پیش از شیرجه در دریای بیکران اینستاگرام

برای یک روابط عمومی موفق باید از کجا شروع کنیم؟

حضور پر رنگ آدیداس در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت داستان‌سرایی در جذب مخاطب

چه کار کنیم که بیشتر در لینکدین دیده شویم؟

خودشیفتگی؛ بزرگترین دلیل شکست در بازاریابی ایمیلی

چگونه محل کارمان را روی گوگل مپس ثبت کنیم؟

چرا نباید از ربات‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

داستان پیروزی مرسدس بنز در بازاریابی به کمک رسانه

استراتژی بازاریابی Red Bull در شبکه‌های اجتماعی

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.