ظاهر برند چگونه روی تصمیم خرید مشتریان تاثیر می‌گذارد؟

تاریخ انتشار : ۰۹ دي ماه ۱۳۹۶

مترجم: مرتضی قدیمی
 
زمانی که پای ممیزی ظاهر برند (یعنی ارزیابی فرایند برندسازی، نماد و استانداردهای دیگری همچون "شفافیت") با کانال خرده‌فروشان به میان می‌آید، چند پرسش رایج به ذهن می‌رسد: "چه لزومی دارد که اطمینان حاصل کنیم از استانداردهای برندسازی و تصویرسازی تخطی صورت نگرفته است؟ یا به‌عبارت ساده‌تر، چرا داشتن چند لامپ یا سطل زباله در بیرون فروشگاه مهم است؟"
 
پاسخ ما این است: تجربیات مشتریان از خریدهای پیشین خود، میزان آشنایی با برند، پیام‌های دریافتی از برند، مقایسه قیمت‌ها و غیره روی تصمیم خرید آنها تاثیر می‌گذارد. ولی این تصمیم علاوه بر این موارد تحت‌تاثیر ادراک آنها از پیرامون موقعیت مکانی فروشگاه و نیازهای فوری آنها (حداقل در لحظه‌ای که تصمیم به خرید دارند) نیز دارد.

تک‌تک فاکتورهای فروشگاه اهمیت دارند

خانواده‌ای را در نظر بگیرید که قصد رفتن به یک محل دور برای تعطیلات را دارند. تصور کنید که ساعت‌ها در جاده مشغول رانندگی بوده‌اند، باک بنزین در حال اتمام است، بچه‌ها نیاز به دستشویی دارند و همه آنها گرسنه هستند. راننده در مسیر خود چند استراحتگاه برای انتخاب دارد. باید از میان آنها یکی را برای نگه داشتن ماشین، استراحت و خرید انتخاب کند. احتمالا یا راننده یک لحظه بدون هیچ فکری نسبت به انتخاب محل تصمیم می‌گیرد و یا افراد بالغ داخل ماشین برای انتخاب محل توقف به یک اجماع می‌رسند. یک احتمال دیگر نیز ممکن است. شاید تصمیم آنها تحت‌تاثیر ادراکی باشد که در یک لحظه با دیدن محل به ذهن آنها می‌رسد. قطعا معیارهایی وجود دارند که روی تصمیم لحظه‌ای آنها تاثیر می‌گذارند. تخفیف وفاداری، پیشنهادات ویژه یا کیفیت شناخته‌شده محصولات می‌توانند نمونه‌هایی از این فاکتورها باشند. با این حال گاها نیازهای فوری مصرف‌کننده شرایط را تغییر می‌دهد. در چنین شرایطی ممکن است وجود چند لامپ در بیرون از فروشگاه اهمیت چندانی نداشته باشد، ولی با این حال همچنان ملاک‌های دیگری مانند "امنیت و کاربردی بودن" محل مهم خواهد بود.
 
اشتباهی که ممکن است در چنین مواردی متوجه خرده‌فروشان باشد، تمرکز صرف روی طراحی و المان‌های تاثیرگذار داخلی در ادراک مصرف‌کنندگان باشد. یعنی اینکه فقط به طراحی‌های داخلی فروشگاه فکر کنید. هرچند این المان‌ها نیز اهمیت زیادی دارند، ولی باید به المان‌های خارج فروشگاه نیز توجه شود. ممکن است درحالی‌که والدین مشغول خرید از داخل فروشگاه هستند، برخی از افراد خانواده در داخل ماشین نشسته و منتظر آنها بمانند و اصلا داخل فروشگاه را تجربه نکنند.
 
ملاک‌های ارزیابی باید منعکس‌کننده ادراک مشتریان باشد
هر مولفه بصری در تصمیم خرید خریداران اهمیت دارد، حتی اگر خود خریداران متوجه آن نشوند. با اجرای یک ممیزی برای برنامه خرید می‌توان از رعایت شدن استانداردها اطمینان حاصل کرد. به خاطر داشته باشید که ارزیابی منظم باید همواره ادامه داشته باشد تا درصورت لزوم پاسخگوی ادراک مصرف‌کنندگان جدید نیز باشد.
 
همه چیز به ادراک اکتسابی مصرف‌کننده در لحظه تصمیم‌گیری بستگی دارد
لزوما درک مصرف‌کننده از شرایط، نشانگر واقعیت نیست. هر یک از المان‌های بصری نقش ویژه‌ای در لحظه تصمیم برای انتخاب محل خرید ایفا می‌کنند. این درک تا جایی اهمیت دارد که حتی می‌تواند به‌عنوان یک تجربه، تصمیم‌های خرید بعدی را تحت‌تاثیر قرار دهد. بنابراین نخستین درکی که برند شما در مصرف‌کننده ایجاد می‌کند از اهمیت بسزایی برخوردار است، به‌گونه‌ای‌که می‌تواند کل احساسات مصرف‌کننده را نسبت به برند و حتی صنعت شما دگرگون سازد.
 
از دست ندهید:
 

سه گام پیش از شیرجه در دریای بیکران اینستاگرام

برای یک روابط عمومی موفق باید از کجا شروع کنیم؟

حضور پر رنگ آدیداس در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت داستان‌سرایی در جذب مخاطب

چه کار کنیم که بیشتر در لینکدین دیده شویم؟

خودشیفتگی؛ بزرگترین دلیل شکست در بازاریابی ایمیلی

چگونه محل کارمان را روی گوگل مپس ثبت کنیم؟

چرا نباید از ربات‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

داستان پیروزی مرسدس بنز در بازاریابی به کمک رسانه

استراتژی بازاریابی Red Bull در شبکه‌های اجتماعی

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.