چند اشتباه رایج هنگام ورود به عرصه روابط عمومی

تاریخ انتشار : ۱۶ دي ماه ۱۳۹۶

مترجم: مرتضی قدیمی
 
آیا شرکت شما برای شروع فرایند روابط عمومی چراغ سبز نشان داده است؟ مطمئنیم که بی‌صبرانه منتظر هستید که دست به کار شوید، ولی کمی شکیبا باشید. توصیه می‌کنیم پیش از آنکه شروع به کار کنید بدانید که ممکن است در این مسیر اشتباهات زیادی مرتکب شوید. توصیه ما برای برخی از رایج‌ترین آنها به قرار زیر هستند:
 
پیش از خرید اسب، اصطبل نسازید
قطعا بارها رقبای خود را در رسانه‌های مختلف دیده و آرزو کرده‌اید که جای آنها بودید، ولی شتاب‌زده عمل نکنید. گرایش شما و اعضای تیمتان به پیشرفت جای خرسندی دارد، ولی دلیل نمی‌شود که بلافاصله تلفن خود را بردارید و سعی در برقراری تماس با یک خبرنگار داشته باشید. پیش از هر چیز باید یک استراتژی شفاف برای خود تعریف کنید. یعنی تمام اعضای تیم شما باید بدانند که قصد اشتراک چه پیامی با دنیای بیرون دارید. در همین رابطه چند پرسش اساسی وجود دارد که نباید بدون‌پاسخ بمانند:
  • هدف نهایی شما چیست؟
  • آیا یک تقویم ویرایشی برای خارج نشدن از مسیر اصلی خود تهیه کرده‌اید؟
  • آیا رسانه‌های مناسب و روش چگونگی دسترسی به مخاطبین خود را شناسایی کرده‌اید؟
  • آیا محتوای ارزشمندی مانند وبلاگ، ویدئو یا اینفوگرافیک برای اشتراک دارید؟
پیش از دویدن باید راه رفتن را یاد بگیرید
اگر نگاهی به اهداف خود بیندازید احتمالا لیست بلندی خواهید دید که سر به فلک کشیده است. هرچند پروراندن اهداف بزرگ در سرتان هیچ اشکالی ندارد و حتی باعث افزایش اعتبار شما می‌شود، ولی پله‌به‌پله جلو روید. آستین خود را بالا بزنید، طعم موفقیت‌های کوچک را پشت‌سرهم بچشید و مطمئن باشید که موفقیت‌های بزرگتر نیز از راه خواهند رسید. هیچ ترسی از برداشتن قدم‌های کوچک نداشته باشید. یک کسب‌وکار محلی ایجاد کنید و روزبه‌روز آن را گسترش دهید. زمانی که جایگاه خود را در صنعتتان ثابت کردید، می‌توانید در کنار بزرگان حرکت کنید.
 
مسحور زرق و برق نشوید
حال که لیستی از رسانه‌های هدف تهیه کرده‌اید، زمان ارتباط با آنها فرا می‌رسد. یک پند دوستانه به شما می‌دهیم: برای شروع، سعی در جلب توجه افراد خیلی مشهور و بزرگ نداشته باشید، چراکه شانس انتخاب شدن شما پایین بوده و تنها شانس خود را از دست خواهید داد. اجازه ندهید که زرق و برق آنها تمرکز شما را برهم بزند. تمام تمرکز خود را به مسیر حرکتتان معطوف کنید. شاید یک موفقیت کوچک بزرگترین حرکت شما باشد.
 
فراموش نکنید از کجا آمده‌اید
تصور کنید که تمام کارهای لازم را انجام داده‌اید و عملکرد خوبی طی چند ماه اخیر داشته‌اید. حال می‌خواهید وضعیت خود را نسبت به قبل بسنجید، ولی با یک مشکل روبرو می‌شوید: فراموش کرده‌اید که وضعیت شرکت خود را پیش از شروع به روابط عمومی یادداشت کنید. تقریبا ارزیابی میزان موفقیت بدون داشتن یک نقطه مقیاس، غیرممکن است. پیش از شروع به کار در چه وضعیتی بودید؟ چند مقاله داشتید؟ پست‌های شما چند بار بازدید، لایک و اشتراک داشتند؟ در مقالات خود چند لینک وارد کرده بودید؟ برای آنکه بتوانید عملکرد خود را در طی گذر زمان نمایش دهید نیاز به داشتن اطلاعات شرایط اولیه دارید.
 
از این شاخه به آن شاخه نپرید
شما به‌تازگی برنامه روابط عمومی خود را شروع کرده‌اید. درک می‌کنیم که ذوق زیادی برای پیشرفت، برقراری ارتباط با گزارشگران، کارشناسان و ... دارید. ولی آیا مطمئن هستید که دقیقا با چه فردی می‌خواهید ارتباط برقرار نمایید؟ آیا رهبران فکری صنعت خود و تخصص آنها را به‌خوبی می‌شناسید؟ "زمان" یک شاخصه بسیار مهم در روابط عمومی است. نمی‌توانید شانس خود را روی همه چیز و همه کس امتحان کنید، زیرا هر فرصتی که شما از دست می‌دهید یک فرصت برای رقبا محسوب می‌شود.
 
از دست ندهید:
 

سه گام پیش از شیرجه در دریای بیکران اینستاگرام

برای یک روابط عمومی موفق باید از کجا شروع کنیم؟

حضور پر رنگ آدیداس در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت داستان‌سرایی در جذب مخاطب

چه کار کنیم که بیشتر در لینکدین دیده شویم؟

خودشیفتگی؛ بزرگترین دلیل شکست در بازاریابی ایمیلی

چگونه محل کارمان را روی گوگل مپس ثبت کنیم؟

چرا نباید از ربات‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

داستان پیروزی مرسدس بنز در بازاریابی به کمک رسانه

استراتژی بازاریابی Red Bull در شبکه‌های اجتماعی

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.