پنج ایده هوشمندانه برای مدیریت دانش در بستر شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۲۳ دي ماه ۱۳۹۶

مترجم: مرتضی قدیمی
 
در عصر حاضر هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند کتمان کند که دانش کارکنان هر سازمان، بزرگترین دارایی آن محسوب می‌شود. بنابراین کسب‌وکارهایی که متوجه اهمیت آن شده‌اند، سرمایه‌گذاری زیادی روی مدیریت دانش می‌نمایند. دو مورد از بزرگترین اهدافی که در این نوع از سرمایه‌گذاری دنبال می‌شوند، به قرار زیر هستند:
  • اشتراک تجربیات کارکنان برتر با سایرین
  • تهیه یک منبع دقیق از اطلاعات سازمانی در قالب یک پایگاه دانش ساخت‌یافته که برای همگان در دسترس است
در ادامه با ما همراه باشید و با برخی از بهترین راه‌های اشتراک دانش توسط شبکه‌های اجتماعی را آشنا شوید:
 
انعطاف‌پذیری
مطالعات نشان می‌دهند یک‌سوم از کارمندان معتقدند که تولید محتوای نامناسب باعث کاهش علاقه آنها به توسعه دانش سازمانی می‌شود. بر همین اساس هیچ تعجبی ندارد که بیشتر کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند از روش‌های آنلاین برای آموزش کارکنان خود استفاده کنند، چراکه نسبت به روش‌های سنتی انعطاف بیشتری دارند.
یکی از برتری‌های دیگر دوره‌های آموزشی آنلاین، شانس بیشتر شرکت‌کنندگان برای تطبیق یافتن با دوره‌های جاری به‌دلیل امکان ارتباط فوری با سایر المان‌ها است. افراد حاضر در این تیم‌ها روحیه همکاری خوبی دارند و می‌توانند در زمان واقعی دانسته‌های خود را با سایرین به اشتراک گذاشته و همدیگر را تقویت کنند.
 
محتوای آموزشی ساده و کاربردی
تصور کنید یکی از کارکنان شما با یک مشکل غیرقابل‌حل روبرو شده است. درصورتی که یک شبکه برای تعامل کارکنان با یکدیگر داشته باشید، او به‌سادگی می‌تواند آن را با همکاران خود در میان گذاشته و به یک پاسخ قانع‌کننده برسد. برخی از ساده‌ترین شکل محتوا که همچنان جذابیت بالایی برای جلی مشارکت کاربران دارند به قرار زیر هستند:
  • پست‌های وبلاگی
  • اینفوگرافیک
  • نقشه‌ها و میزگردهای ذهنی
  • ریپوزیتوری‌های ویکی‌گونه
رسانه‌های اجتماعی علاوه بر آنکه می‌توانند دسترسی به محتوای شما را ساده کنند، می‌توانند با روش‌های نوین ارائه، فهم آن را نیز برای کاربران ساده‌تر نمایند. همچنین دیگر نیازی به صرف هزینه‌های گزاف برای استخدام متخصصین حرفه‌ای، خرید کتاب‌ها و سایر وسایل آموزشی نخواهید داشت.
 
تولید راهنمای بصری
حتی ساده‌ترین موضوعات زمانی که به شیوه جذاب ارائه شوند مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند. به‌عنوان نمونه ویدئوها را در نظر بگیرید. در عصری زندگی می‌کنیم که هر روز بر محبوبیت ویدئوهای آموزشی یوتیوب افزوده می‌شود. تصور کنید اگر یک ویدئوی حرفه‌ای و با کیفیت بالا در این رسانه به اشتراک بگذارید، کاربران شما چه عکس‌العملی نشان خواهند داد. واقعا فرقی نمی‌کند که قصد نمایش چه محتوایی را دارید، آموزش یک ترفند ساده یا آموزش کار با یک ابزار پیچیده. آنچه مهم است استفاده از المان‌های جذاب برای تولید محتوا است.
 
ایجاد یک جامعه خودی
فرض کنید مدتی از ایجاد شبکه اجتماعی برای کارکنان شرکت شما گذشته است و آنها با موضوعات مختلف درگیر بوده و هر کدام به مباحث خاصی علاقه‌مند شده‌اند و دوست دارند تا ایده‌های و توصیه‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. حال زمان برداشتن گام بعدی است. اکنون می‌توانید با ایجاد گروه‌های خاص با عناوین بخصوص، دانش کارکنان خود را به چالش بکشید. حتی برای جذابیت بیشتر، می‌توانید هر کدام از کارکنان را که دانش کافی در آن زمینه دارد، به‌عنوان عضو ارشد گروه مشخص کنید.
 
تعیین سلسله‌مراتب
هرچند کسب‌وکارهایی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند به انعطاف و سادگی معروف هستند، ولی مسلما نمی‌توان اهمیت سلسله‌مراتب سازمان را در آنها نادیده گرفت. بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که یک شبکه به راه بیندازید، گروه‌های مختلف در آن ایجاد کنید و آن را به حال خود رها نکنید. هر سامانه کارآمدی دارای مقادیر حداقلی از سطوح سازمانی است. با انتخاب ادمین، مدیر جامعه یا هر نوع دیگری از مسئول، مطمئن شوید که تمامی گروه‌ها و شبکه شما به‌خوبی سازمان‌دهی شده‌اند.
 
از دست ندهید:
 

سه گام پیش از شیرجه در دریای بیکران اینستاگرام

برای یک روابط عمومی موفق باید از کجا شروع کنیم؟

حضور پر رنگ آدیداس در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت داستان‌سرایی در جذب مخاطب

چه کار کنیم که بیشتر در لینکدین دیده شویم؟

خودشیفتگی؛ بزرگترین دلیل شکست در بازاریابی ایمیلی

چگونه محل کارمان را روی گوگل مپس ثبت کنیم؟

چرا نباید از ربات‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

داستان پیروزی مرسدس بنز در بازاریابی به کمک رسانه

استراتژی بازاریابی Red Bull در شبکه‌های اجتماعی

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.