پنج تحول جالب در روابط عمومی که قوانین بازی را تغییر داده‌اند

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۶

مترجم: مرتضی قدیمی
 
اگر نگاهی گذرا به وضعیت فرایند روابط عمومی در سال‌های اخیر و سال‌های دور بیندازیم، متوجه تغییرات زیادی در آن خواهید شد. مقایسه این تحولات می‌تواند موضوع جذابی برای صاحبان مشاغل کوچک امروزی باشد. در ادامه به چند مورد از تحولات دنیای روابط عمومی نسبت به سال‌های دور گذشته اشاره می‌کنیم.
 
درک تفاوت‌های میان فضاهای مختلف اهمیت یافته است
وقتی پست خود را در صفحه وبلاگتان به اشتراک می‌گذارید، از یک رسانه شخصی استفاده کرده‌اید که کنترل کامل روی آن دارید. این یعنی قدرت! زمانی که محتوای خود را در مجله‌های بین‌المللی به اشتراک می‌گذارید، از یک رسانه اکتسابی استفاده کرده‌اید. در این شرایط شما یک مهمان بوده و باید تابع قوانین میزبان باشید، درغیراین‌صورت ممکن است محتوای شما توسط رسانه میزبان حذف شود. فضای بعدی که در اختیار شما قرار دارد، شبکه‌های اجتماعی همچون لینکدین، و فیسبوک هستند. شاید تصور کنید که این فضا نیز جزو قلمرو شخصی شما محسوب می‌شود، ولی در عمل چنین نیست. شبکه‌های اجتماعی یک فضای اجاره‌ای در اختیار شما قرار می‌دهند. حتی اگر برای عضویت و تبلیغات در این شبکه‌ها پول هنگفتی پرداخت کرده باشید، همچنان مالک آن نخواهید بود. این شبکه‌ها نیز قوانین خاصی برای خود دارند و اگر از آنها تخطی کنید، صاحبان واقعی این فضا می‌توانند محتوای تولیدی شما را سرنگون کنند.
 
خود شما می‌توانید بهترین ناشر کسب‌وکارتان باشد
احتمالا هیچ یک از شما ندیده (و شاید حتی نشنیده) که صاحبان مشاغل به‌صورت مستقیم اقدام به انتشار اخبار کسب‌وکارشان کرده باشند. ولی اکنون این روال تغییرات زیادی کرده است. در زمان‌های گذشته نه نویسندگان و نه ناشران، هیچ کدام اطلاعات درستی از بازدیدهای محتوای تولیدی خود نداشتند، ولی اکنون هر دو اینها با نگاه به نرخ مشارکت محتوای خود می‌توانند تقریبا از مقدار دقیق خوانندگان خود اطلاع یابند. محتوای جذاب و ارزشمند باعث جلب توجه کاربران شما شده و می‌تواند آنها را آموزش دهد. بنابراین با احتیاط کامل ناشر کسب‌وکار کوچک خود بوده و اطلاعات آن را تحلیل کنید.
 
صفحه نتایج جستجوها بزرگترین و خطرناک‌ترین راهرو هستند
زمانی که گام در قلمرو  روابط عمومی می‌گذارید، تنها هدف شما صرفا جلب مشتریان بیشتر نیست، بلکه باید سعی کنید بیشترین رتبه ممکن را در لیست نتایج غول جستجوی دنیا، یعنی گوگل کسب کنید. چه بخواهید و چه نخواهید، گوگل موتوری است که بخش عمده‌ای از فضای آنلاین را تحت سلطه خود درآورده است. اگر گوگل کوچکترین اشتباهی دررابطه‌با روابط عمومی از کسب‌وکار شما ببیند، به‌سرعت آن را گزارش خواهد داد.
 
محبوبیت محتوای بصری روزبه‌روز در حال افزایش است
هرچند برخی از پیش‌بینی‌ها ادعا می‌کنند که محتوای ویدئویی در سال‌های نه‌چندان دور محتوای متنی را از میدان رقابت حذف خواهد کرد، ولی همچنان محتوای متنی بالاترین جایگاه را در بین انواع مختلف محتوا دارند. با این حال محتوای متنی که با ویدئوها و اطلاعت صوتی تلفیق شده است، با همراهی چند تصویر جذاب می‌تواند یک تجربه چندرسانه‌ای با کیفیت کم‌نظیر در اختیار کاربر قرار دهد.
 
اهمیت بازخوردهای مشتریان برای خرید برابر با (و حتی مهمتر از) اهمیت تحلیل‌های سنتی است
هرچند گزارش‌های مربوط به مصرف‌کنندگان و تحلیل صنعت کم‌اهمیت نیستند، ولی اطلاعات ارائه‌شده توسط مشتریان پیشین محصولات برای مشتریان آینده ارزش و قدرت متقاعدسازی بسیار بیشتری دارند. منظورمان این نیست که همه کارهای دیگر خود را فراموش کرده و به‌صورت مکرر به بازخوردها سر بزنید و یا خودتان بازخوردهای جعلی تولید کنید. درعوض اقدامات لازم را به‌گونه‌ای انجام دهید که روند پویایی کسب‌وکارتان در راستای خواسته‌های شما و مشتریانتان باشد.
 
 
از دست ندهید:
 

سه گام پیش از شیرجه در دریای بیکران اینستاگرام

برای یک روابط عمومی موفق باید از کجا شروع کنیم؟

حضور پر رنگ آدیداس در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت داستان‌سرایی در جذب مخاطب

چه کار کنیم که بیشتر در لینکدین دیده شویم؟

خودشیفتگی؛ بزرگترین دلیل شکست در بازاریابی ایمیلی

چگونه محل کارمان را روی گوگل مپس ثبت کنیم؟

چرا نباید از ربات‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

داستان پیروزی مرسدس بنز در بازاریابی به کمک رسانه

استراتژی بازاریابی Red Bull در شبکه‌های اجتماعی

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.