پنج راهکار مفید برای ارزیابی عملکرد کمپین روابط عمومی

تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ماه ۱۳۹۶

مترجم: مرتضی قدیمی
 
تا یک دهه قبل، هرچند فعالیت‌های روابط عمومی برای برندها مفید و لازم بودند، ولی ارزیابی آنها مشکل بود. ولی امروزه روابط عمومی ابزاری کلیدی برای ایجاد جامعه مخاطبین آنلاین برند و جلب مشارکت آنها محسوب می‌شود و خوشبختانه می‌توان آن را ارزیابی کرد. در ادامه به پنج روش داده‌محور برای ارزیابی موفقیت یا شکست کمپین‌های روابط عمومی اشاره خواهیم کرد.
 
1-شمار اشتراک اجتماعی
با استفاده از ابزار Buzzsumo شمار اشتراک پست‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به دست بیاورید. کافی است لینک پست خود را وارد نوار جستجوی Buzzsumo کنید تا این ابزار شمار اشتراک این لینک در شبکه‌های مختلف تا آن روز را نمایش دهد. البته در نسخه رایگان این ابزار تنها تعداد محدودی لینک در روز می‌توانید جستجو کنید.
 
2-دنبال کردن سرنخ‌های فروش
چند راه برای دنبال کردن سرنخ‌های فروش در رسانه‌ها وجود دارد. به‌عنوان نمونه می‌توانید میزان ترافیکی که از طرف پست اشتراکی شما به وبسایتتان هدایت شده است را محاسبه کنید. هرچند این مولفه چندان مفید نیست، ولی برای شروع مناسب است. همچنین می‌توانید پیش از شروع کمپین روابط عمومی خود، اهداف خود را در Google analytics مشخص کنید.
در کل، این اطلاعات به شما خواهند گفت که فعالیت‌های روابط عمومی شما روی چند نفر تاثیر مثبت مانند اشتراک در خبرنامه، پر کردن فرم تماس، بارگیری مقاله و غیره گذاشته است. همه اینها بستگی به اهداف شما از اجرای کمپین روابط عمومی دارد.
 
3-اطلاعات نرخ تبدیل در فرایند فروش
یکی از دغدغه‌های کسب‌وکارها، به‌ویژه کسب‌وکارهای B2B دنبال کردن سرنخ‌های فروشی است که در نهایت موفق به رسیدن به مقصد می‌شوند. مقصد ایده‌آل هر سرنخ فروشی، تبدیل به فروش است. بدین منظور دوباره می‌توانید از شناخته‌شده‌ترین ابزار روابط عمومی، یعنی Google analytics استفاده کنید. کافی است پس از اشتراک محتوا یا انتشار مطبوعات مقدار فروش خود را ارزیابی کنید. البته این فرایند برای کسب‌وکارهای B2B کمی پیچیده‌تر و طولانی‌تر است.
پس از آنکه موفق به ارزیابی تاثیر کمپین روابط عمومی روی نرخ تبدیل شدید، می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه را نیز محاسبه کنید.
 
4-ارزیابی دامنه اعتبار
یکی دیگر از روش‌های ارزیابی عملکرد کمپین‌های روابط عمومی، اندازه‌گیری دامنه اعتبار پیش و پس از اجرای کمپین است. آیا پس از اجرای کمپین، کلیدواژه جدید شما بر سر زبان‌ها افتاده است؟ یک کلیدواژه مناسب برای کمپین خود برگزینید و با استفاده از ابزارهایی مانند Moz دامنه اعتبار خود را پیش از اجرای کمپین ارزیابی کنید و از نتایج آن عکس بگیرید.
پس از اتمام کمپین خود نیز سراغ رتبه‌بندی خود در موتورهای جستجو بروید. آیا رتبه شما تغییری کرده است؟
 
5-شکار بک‌لینک‌ها و اشاره‌ها
هرچند شمار اشاره‌ها به برند ارتباط چندان تنگاتنگی با فروش ندارد، ولی یکی از مولفه‌های اساسی دررابطه‌با وجهه برند شما در فضای آنلاین است. اشاره‌ها به برند خود را می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مانند SocialMention، Mention و TalkWalker ارزیابی کنید.
بک‌لینک‌ها همچنان یکی از اعضای مهم خانواده سئو محسوب می‌شوند. برای ارزیابی آنها نیز می‌توانید از ابزارهایی مانند Ahrefs استفاده کنید. تصور بر این است که همبستگی مثبتی میان بک‌لینک‌ها و رتبه وبسایت در موتورهای جستجو وجود دارد. یعنی اگر کمپین روابط عمومی شما در طیف گسترده‌ای از مطبوعات سطح بالا پوشش داده شود، رتبه سئوی برندتان ارتقای چشمگیری خواهد داشت.
 
 
از دست ندهید:
 

سه گام پیش از شیرجه در دریای بیکران اینستاگرام

برای یک روابط عمومی موفق باید از کجا شروع کنیم؟

حضور پر رنگ آدیداس در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت داستان‌سرایی در جذب مخاطب

چه کار کنیم که بیشتر در لینکدین دیده شویم؟

خودشیفتگی؛ بزرگترین دلیل شکست در بازاریابی ایمیلی

چگونه محل کارمان را روی گوگل مپس ثبت کنیم؟

چرا نباید از ربات‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

داستان پیروزی مرسدس بنز در بازاریابی به کمک رسانه

استراتژی بازاریابی Red Bull در شبکه‌های اجتماعی

 

 





اخبار
  روابط عمومی تجاری
  شبکه‌های اجتماعی
  بازاریابی
اخبار
  برندینگ
  نیرو
  کتاب
  گوناگون
ایران و عراق
  استان های مرزی
  بازارچه های مرزی
  قوانین گمرکی
  تاریخجه روابط
دسترسی‌ها
  درباره ما
  ارتباط با ما
  تبلیغات
  آر اس اس
  نسخه موبایل
حامیان طلایی
کلیه حقوق معنوی و مادی این سایت متعلق به شرکت آذرنگارشرق می باشد و هرگونه بهره برداری - محتوایی یا بصری - پیگرد قانونی دارد.